Automobilová doprava

Automobilová doprava je stále nejflexibilnější a nejefektivnější způsob dopravy. Zároveň způsobuje značné negativní externality, které se projevují důsledky v oblasti životního prostředí, zdraví i společnosti jako celku.


Jak můžete změnit budoucnost automobilové dopravy v Olomouci?

Stačí nám ve formuláři níže odpovědět na některé z těchto otázek:


Jaký máte názor na dostavbu západní a východní tangenty Olomouce?
Tvoří se v ulicích města dopravní kolony?
Které křižovatky jsou nepřehledné a nepříjemné pro jízdu autem a v čem spočívá problém?
Jaké křižovatky a úseky v Olomouci jsou nejvíce postihnuty tvorbou dopravních kolon?
Které oblasti a ulice ve městě potřebují vyřešit dopravní situaci? A jak?
Která místa ve městě a jeho okolí jsou nebezpečná a v čem spočívá problém?
Jsou řidiči dostatečně a včas informováni o dopravních problémech na silnicích?
V čem spočívá výhoda, pokud užijete pro svou cestu automobil na místo jiného způsobu přepravy? 
Využili byste možnosti služeb carsharingu (sdíleného vlastnictví vozidla)?
Praktikujete při cestách spolujízdu (carpooling)? Jaké jsou výhody a nevýhody?
Jaká je infrastruktura stanic pro elektromobily, vozidla na LPG/CNG či vozidla na vodík v Olomouci? Mělo by se budovat více čerpacích/nabíjecích stanic nebo stávající síť postačuje? Uvažovali byste o zakoupení vozidla na alternativní pohon?
Město Olomouc si v roce 2013 nechalo vypracovat studii proveditelnosti nízkoemisní zóny. Jak se stavíte k zavedení nízkoemisní zóny, která by zakázala některým vjezd vozidlům, které nadmíru znečišťují ovzduší?

Napište nám prosím své připomínky a podněty, pomůžete změnit dopravu v Olomouci.

Zapojte se a vložte Váš komentář


Jméno *
E-mail (nebude na webu zveřejněn) *
Vaše zpráva *
Váš komentář bude zveřejněn až po potvrzení administrátorem webu.


Vaše komentáře

Petr (11. 04. 2017)

Dobrý den, velice oceňuji snahu některých lidí o popularizaci cyklistiky stejně jako marné boje s kostnatělími větrnými mlýny na odborech města. Ze zahraničí vím jak může vypadat podpora cyklistiky a stává se stále větším trendem podpora pohybu na úkor automobilové dopravy. Stejně jako v předchozích letech i letos přistoupilo k tomuto trendu další z velkých měst a tím je Barcelona. Marně si kladu několik otázek a tluču se do hlavy: proč je vždy za veřejný zájem považováno to co nám ničí zdraví, hýzní prostředí a svou povahou věcí omezuje ostatní kromě uživatele samotného? Možná by stačilo použít selský rozum opravdu začít podporovat region, zdraví lidí a jejich potřeby. Pojďme a udělejme konečně krok k ekologičtější a zdravější budoucnosti.

Daniel Drahanský (07. 04. 2017)

Spojení mezi zastávkou Jablonského - Hlavní nádraží a Hlavní nádraží - Jablonského je nedostačující. Zrušili jste podstatné spoje a v některých částech dnech a večer jede autobus jen -2x za hodinu. Vzdálenost neodpovídá možnosti jít pěšky. V Černovíře žije hodně rodin s dětmi, je tu i internát a hodně mladých lidí. Obslužnost této oblasti je v součastné době nedostačující. Byli bychom rádi, kdybyste přidali spoje. Děkuji.

Lucie Krejčíková (07. 04. 2017)

Je pro nás hodně nepříjemné zrušení spojů ze zastávky Jablonského - Hlavní nádraží a Hlavní nádraží -Jablonského. Proluky mezi spoji jsou více jak 20 min. a často jede autobus jen 2x do hodiny. V Černovíře žije hodně rodin s dětmi, je tu internát a studenti a chcete po nás, abychom chodili několik km. pěšky?!

Ondřej (05. 04. 2017)

Systém veřejné dopravy v Olomouci funguje dobře, snesl by ale vylepšení v detailech zvyšujících plynulost a komfort. Například mě mrzí absence klimatizace v nových autobusech, měla by být také povinnou výbavou aktuálně objednávaných tramvají. Přidal bych přístřešků na zastávkách, rozšíření na všechny zastávky by si zasloužily také panely informující o odjezdech spojů. Dobře fungujícím uzlem je Hlavní nádraží, naopak například na Náměstí Hrdinů, Tržnici či Okresním soudu vnímám spíš bariéry v pohybu mezi zastávkami (úzké ostrůvky bránící pohodlnému průchodu, na Tržnici přechody pouze jako součást křižovatky při rychlém přestupu zdržují). Posílit by zasloužily večerní spoje od Hlavního nádraží zejména na konci víkendu a začátku týdne, kdy spousta studentů přijíždí do Olomouce vlakem, ale i jiné linky jezdí později večer hodně sporadicky, nebo končí brzy (např. linka 5 kolem sedmé a 7 těsně po ní). Služeb Uberu nebo Liftago sice nevyužívám, ale myslím, že není konstruktivní snažit se jim zabránit ve prospěch "klasických" taxislužeb.

Ondřej (05. 04. 2017)

Myslím, že je potřeba přehodnotit náš postoj k autům. Hodí se pro přepravu objemnějšího nákupu, vzdálenější cesty nebo dopravu někam, kam neexistuje dobré spojení. Ale pro každodenní dojíždění do práce je nadbytečné; existuje dost jiných a lepších způsobů, jak se do práce dostat. Uvítal bych změnu struktury parkovacích míst ve prospěch snížení počtu povrchových parkovišť a větší výstavbě podzemních míst (byť jich bude vzhledem k ceně méně) či parkovacích domů. Na sídlišti nemusí člověk parkovat přímo před svým domem, tam by mohl jen vyložit náklad a odvézt auto poblíž do nějakého krytého stání, apod. Samozřejmě je potřeba lidi ke změně přístupu aktivně motivovat. Nízkoemisní zóny podle mě nepřinesou výrazný užitek a nezaváděl bych je, naopak rozšíření dobíjecích stanic a CNG infrastruktury s motivováním řidičů k nákupu takových aut je cestou dobrým směrem. Většinu osobní dopravy ale brzy stejně převezmou autonomní vozidla a vlastnictví auta se stane pro většinu lidí přežitkem.

Ondřej (05. 04. 2017)

Cyklodoprava - pokud mohu srovnat se zahraničními zkušenostmi, nejsem příznivcem vedení cyklostezek pouze "na mapě", vyznačením pomocí malých tabulek, apod. To je bohužel v mnoha úsecích stále realita. Ti, kteří ale město podrobně neznají, potom neví, že zrovna danými místy cyklostezka vede. Mnohem funkčnější je vyznačení cyklostezek pomocí cyklopruhů na silnici či chodníku (Hněvotínská, v parcích). Cyklotrasy musí být především srozumitelné a prakticky všude, aby člověk nemusel přemýšlet, kudy přesně na nějaké konkrétní místo dojede. Stojanů na kola je obecně dostatek, jen na některých místech (např. Náměstí Hrdinů, Horní náměstí) jsou pouze v nízké formě, kdy nelze ke stojanu zamknout celý rám kola. Takové by si zasloužily nahradit vyššími. Bikesharing myslím nenajde příliš velkého využití místními, je ale dobrou alternativou pro turisty či lidi pobývající v Olomouci jen několik týdnů. Ohledně propojení okolních vesnic s městem pomocí cyklotras je ukázková stezka ze Samotišek či Horky.

Ondřej (05. 04. 2017)

Myslím si, že co se pěší dopravy týče, je na tom Olomouc poměrně dobře. Limitujícím je někdy špatný technický stav chodníků, kdy se dlaždice viklají a zatéká pod ně, což po dešti může chodce nepříjemně překvapit. Ulice v pěší zóně (Riegrova, Ostružnická, Ztracená, aj.) by si zasloužily srovnat do jedné úrovně chodník a vozovku podobně jako v Pekařské a Ostružnické, a Třída Svobody od okresního soudu až po konec Legionářské včetně přilehlých ulic (Sokolská) by také mohly mít omezený vjezd např. pouze pro zásobování, MHD a taxislužbu (+ Uber). Odklon dopravy by se dal vyřešit po Krapkově či Třídě Spojenců.

Michal (27. 03. 2017)

Dobrý den, na autobusové zastávce Vejdovského na třídě Kosmonautů chybí přístřešek a lavičky pro cestující.

Jakub Vrzala (22. 03. 2017)

Dobrý den, děkujeme za Vaši zprávu, vaše připomínky zapracujeme do projektu a určitě to bude jedna z věcí, na které se při řešení cyklistické dopravy zaměříme. Hezký den, Jakub Vrzala

Jindřich (21. 03. 2017)

Dobrý den, nemám konkrétní typ na trasu cyklo ulice, ale o dost důležitější podnět. Při stavbě prosím dbejte na povrch cesty. Píšu to z důvodu, že se v Olomouci hojně vyskytují dlaždice, které mají zkosené hrany (např. obrázek č. 5 zde na stránce). Řeknete si, že je to detail, ale tím hodně omezíte použití jiných dopravních prostředků než kola např. brusle, koloběžky, skateboardy atd. Nejideálnější jsou hladké povrchy (vyhovující např. obrázek č.3 a 4). děkuji Švihel


Komentáře

Co už víme o automobilové dopravě v Olomouci?

V Olomouci je přibližně 29 200 aut.
Na jednoho obyvatele připadá 0,29 auta.